diumenge, 23 d’agost del 2015

*** Putes Mosques (110m, 6b, V+ obligat) - Perles (Alt Urgell)

L'estreno de cordada amb en Casas estava cantat que no seria convencional. Després d'acordar la via on fer el debut, posem rumb cap al Pedraforca a les 6:30 del matí per intentar evitar les anunciades tempestes de tarda i amb la idea d'escalar la intrigant i poc publicitada Via Ska de la cara sud del Pollegó inferior (150m, 6c+, 6a+ obligat). La cosa, d'entrada, prometia: a internet no hi havia manera de trobar ressenyes i l'única informació que llegim és al blog d'en Luichy que parla de "seguros viejos y nada cerca". Bé, també tenim un parell de flamants ressenyes dels 80 (una d'elles l'orginal dels equipadors de la via!). Però quan enfilem carretera de Saldes amunt els bassals ens auguren un canvi de plans inevitable: la paret de la cara sud és ben xopa. Està clar que ens quedarem sense saber com "de viejos" i quant de "lejos" estaven les assegurances, però el què no pensem fer és quedar-nos sense debut i sense escalar! Així doncs, posem rumb a Coll de Nargó, a través d'una inacabable carretera de corbes, Gósol, Tuixent, Cornellana, Fórnols, El Ges, La Seu d'Urgell... (això no s'acaba mai) per anar buscar les parets càlides i seques de l'Alt Urgell. Al bar, mirem i remirem ressenyes que s'adeqüin al material que portem, al temps que tenim i al grau adequat. I en descartem tantes que al final ens quedem amb la primera que haviem anomenat: Putes Mosques. Un via que, segons sembla, poques vegades falla.

Data: 23 d'agost de 2015
Nom de la via: Putes Mosques
Zona: Perles (Alt Urgell)
Dificultat: 6b
Dificultat oblidada: V+
Llargària: 110m (L1: 6b, L2: 6a, L3: V+, L4: V+)
Material: 9 cintes exprés. Equipada. Reunions amb anelles.
Orientació: Sud-est
Company: Jordi Casas
El nostre horari: 2h d'escalada
Accés: Aparcar al poble de Perles o a la mateixa carretera a uns 100 metres abans d'arribar-hi i venint de Coll de Nargó, en un petit espai a la dreta on hi caben 2-3 cotxes.

Aproximació: creuar la carretera i superar els dos primers murs de pedra fins a trobar un corriol que marxa direcció oest i que en poc menys de 10 minuts ens deixa a peu de via. Nom molt gastat però que s'intueix pintat a la paret. Hi ha un primer parabolt comú, on a partir del qual hi ha tres possible vies. Putes mosques continua pel parabolt de més a la dreta.
Descens: Rapelant per la mateixa via, 2 rapels des de R4 i R3 (ull amb les cordes i les savines, sobretot la que hi ha a sota R3) o baixant caminant cap a l'est.
Link de la ressenya a escalatroncs: Aquí

Arribem a peu de via i és un autèntic lio de parabolts que estàn per tot arreu. Localitzem el nom d'"Amistades Pelirojas" a l'esquerra i el de "Putes mosques", molt gastat, a la dreta. Hi ha un primer parabolt comú, fins aquí tot bé, però llavors hi ha una cosa que no quadra: a continuació d'aquest primer parabolt comú apareixen tres opcions en forma de tres parabolts. Tenim clar que "Amistades Pelirojas" és a l'esquerra, però no tenim clar quin dels altres dos és "Putes mosques".

Com que en Casas m'ha cedit molt amablament encetar la via, doncs trio sortir recte amunt i anar pel parabolt del mig que és la ruta que té més bona pinta.

L1 (6b): L'arrencada és fineta: els dos primers parabolts es fan bé però llavors apareix un pas de col·locació, d'aguantar-se de dues petites preses, pujar peus i agafar una pinsa per xapar el tercer parabolt. Miro per on continua la via que estic fent i veig que s'enfila per una placa molt fina vermellosa així que m'adono que l'entrada de "Putes Mosques" era pel tercer parabolt i el de més a la dreta. Rectifico fàcilment i continúo per terreny amable fins la reunió. El pas aquest de col·locació no passa de 6b.

Entrada

L2 (V+/6a): Placa molt guapa, amb moltes rugositats, presa petita, peus a dojo i algún canto amagat. Té un pas puntual més finet, pas de 6a.

En Casas obrint el segon llarg

L3 (V+): flanqueig força espectacular i aeri cap a la dreta per continuar amunt i progressar per una placa tombada i d'adherencia fins a la reunió. Molt bona roca i molt de canto.

Seqüència del flanqueig:

L4 (V+): llarg molt guapo que passa per tres fisures verticals que conviden a recrear-se en els moviments. La sortida de reunió és en diagonal cap a la dreta i va a buscar la primera de les tres fisures.

Al començar hem decidit deixar les bambes a peu de paret així que pel descens optem pels ràpels. El primer va d'R4 fins a R3, i se'ns enganxa un tros de corda a una sabina seca que hi ha uns metres sota R3 però que no passa d'un petit ensurt. D'R3 s'arriba al terra on tibem la corda amb molt de compte i guanyant angle per evitar un ensurt major.

Primer Segon ràpel

En resum: una via divertida, amable i recomanable però que es fa curta, sobretot si has fet més de 300 quilómetres de cotxe. Però la muntanya és així; i l'inesperat forma part de l'aventura i et permet posar a prova els teus recursos. Sort però, que el país és petit i està ple de parets.

Ressenya de la via:

1 comentari :

1. molt ben plasmades les sensacions del dia! Per tocar els collons una mica, la foto del 'primer ràpel' és el segon si no m'erro! Fins aviat!